Tips

2025-07-09

Christoffer Kåhre

ROI på AI-chattbotar: är det värt investeringen?

ROI på AI-chattbotar: är det värt investeringen?

Vad menas med ROI på en AI-chattbot?

En AI-chattbot är en digital assistent som drivs av konversationsbaserad AI och som tar hand om inkommande kundfrågor. När vi talar om ROI jämför vi investering (utveckling + drift) med de pengar som kommer tillbaka via lägre supportkostnader och nya intäkter. För många företag börjar kontot ticka åt rätt håll redan efter några månader tack vare automatiserad kundservice som levererar kundservice 24/7.

 

Hur mycket kostar ett ärende i dag?

En live chatt, telefon- eller mejlkontakt ligger kring åtta dollar per ärende (cirka 85 kr). Det innebär en besparing på över 80 kr varje gång en AI-chattbot löser en fråga i stället för en mänsklig agent. Så länge kostnaden per ärende för AI-chattboten är lägre än detta är det en vettig investering.

  • Hanterar ditt team 5 000 ärenden per månad? Besparingen landar då på cirka 400 000 kr i månaden, givet att kostnaden för en AI är cirka 5 kr per ärende.

  • På ett år blir det nästan fem miljoner kr, vilket ger ett rejält positivt "ROI chattbot"-tal.

 

När börjar en AI-chattbot vara lönsam?

Detta beror mycket på hur avancerad AI ditt företag behöver och vilken leverantör du väljer. Ibland kan det ta en liten tid innan kunderna vänjer sig med AI-chatten, vilket också kan skjuta på lönsamheten. En stark rekommendation är att använda sig av en AI-leverantör som Servai. På så sätt minskar den initiala investeringen rejält och lönsamheten märks redan efter första månaden.

 

Livechatt vs AI-chattbot

  • Livechatt kräver bemanning och ersättning för varje timme. Detta är dyrt, men vissa kundgrupper uppskattar att få ett mänskligt bemötande.

  • Hybrid (bot först, agent vid behov) ger stegvis lägre kostnad per ärende samtidigt som det mänskliga mötet finns kvar. Risken med en hybridmodell är att kunderna inte ens ger AI:n en chans. De söker direkt till den mänskliga agenten, trots att AI:n har kapacitet att lösa ärendet.

  • Ren AI-chattbot skalar utan extra lönekostnad och bidrar till ett starkt "ROI chattbot"-resultat. Detta alternativ är absolut mest lönsamt och alternativet vi på Servai oftast rekommenderar. Kontakta oss för en demo.

 

Mjukare värden som påverkar ROI

  • Snabbare svar ger högre kundnöjdhet, och nöjda kunder handlar oftare.

  • Automatiserad kundservice loggar alla dialoger. Denna data kan användas och analyseras av ert team för att förbättra er kommunikation och öka både sälj och kundnöjdhet.

  • Kundservice 24/7 stärker varumärket och minskar irritation.

 

Snabb checklista inför budgeten

  • Räkna aktuella ärenden per månad och multiplicera med cirka 85 kr för era "mänskliga" kontaktkanaler.

  • Kolla på hur stor kostnaden är för AI-chatten. Kontakta oss för en offert.

  • Lägg till förväntad merförsäljning när besökare får hjälp snabbare.

  • Addera besparingen och merförsäljning, och subtrahera kostnaden för AI-chatten, så ser ni hur mycket en AI-chattbot hade kunnat gynna er i kronor.

 

Sammanfattning

En AI-chattbot minskar kostnaden per ärende rejält, levererar automatiserad kundservice dygnet runt och besvarar frågor i realtid. Resultatet blir nöjdare kunder, tydliga besparingar och högre merförsäljning, ofta redan inom en kort tid.

Dela på LinkedIn

Intresserad av en skräddarsydd AI-assistent?

Intresserad av en skräddarsydd AI-assistent?

Boka en kostnadsfri konsultation och demo idag!

Boka en kostnadsfri konsultation och demo idag!

Boka en kostnadsfri konsultation och demo idag!

Christoffer Kåhre

Styrelseordförande & medgrundare

Christoffer Kåhre är en av medgrundarna av Servai Software AB. Han studerar vid Handelshögskolan i Stockholm. Med en bakgrund inom kundtjänst och en passion för att starta och driva företag, delar Christoffer med sig av lärdomar och erfarenheter på Servais blogg. Där skriver han om företagets resa som startup, GDPR inom AI och andra relevanta ämnen.

Christoffer Kåhre är en av medgrundarna av Servai Software AB. Han studerar vid Handelshögskolan i Stockholm. Med en bakgrund inom kundtjänst och en passion för att starta och driva företag, delar Christoffer med sig av lärdomar och erfarenheter på Servais blogg. Där skriver han om företagets resa som startup, GDPR inom AI och andra relevanta ämnen.

Bli meddelad nästa gång vi lägger upp.

Bli meddelad nästa gång vi lägger upp.

Bli meddelad nästa gång vi lägger upp.

Servai är ett svenskt företag bestående av passionerade AI-experter vars mål är att hjälpa företag och organisationer att maximera nyttan av säker och högkvalitativ AI-teknologi – helt anpassad efter varje kunds unika behov. Följ Servais bolagsresa via bloggen eller LinkedIn.

Copyright © 2025. All rights reserved to Servai Software AB

Servai är ett svenskt företag bestående av passionerade AI-experter vars mål är att hjälpa företag och organisationer att maximera nyttan av säker och högkvalitativ AI-teknologi – helt anpassad efter varje kunds unika behov. Följ Servais bolagsresa via bloggen eller LinkedIn.

Copyright © 2025. All rights reserved to Servai Software AB